Selfish photography

I got myself a new camera and today I happened to go to a traditional performing art recital. I realized that I spent more time playing with my camera than actually watching the performances. I was in good company: many people around me were doing the same thing. Reflecting on what I was doing I realized that my pleasure was self contained in the action of taking picture. As soon as a performer stroke a pose, I would take a picture of him or her, only to direct my gaze at the LCD screen after that, therefore not watching the rest of the performance. It felt a little bit like ‘stealing’, or ‘taking advantage’ of them. I’m sure this is a ethical issue professional photographers often encounter…

However, as occasional photographer I could not help thinking that the value of my photographs is essentially personal. Most of my pictures will stay in my hard drive and no one will ever see them. I won’t either sell them or show them. The value of my action ends with the action itself. As a spectator, I wasn’t a very good spectator. I was more interested in pictures than in performances, and it is now clear that my photographing was selfish.

I don’t want to moralise here, but reflect: attending a performance is one thing, taking pictures of it is an entirely different thing! Or maybe the reason why I don’t feel happy about this is because maybe 50 other people around me were doing the same. And I know how this looks like when you are on stage.

Digital cameras are everywhere nowadays (as I write I could take pictures with at least 3 objects within 50cm from where I sit). They should be handled with care. Care is the right word. We should think twice before taking useless pictures, they pollute the digital and also the analog ecosystems.

20130809-193342.jpg

4 thoughts on “Selfish photography

  1. Caro Diego, bellissimo post! Poni molte questioni interessanti!
    Hai ragione, e bisognerebbe pensare sempre al perchè si scatta o prende una foto: cosa questa foto “fa” nella nostra vita!?? Credo ci siano vari livelli di motivazione, ma comunque è sicuramente vero, ed ogni fotografo professionista lo sa bene, che fotografare è sempre “alterare” una situazione, il problema è sempre quello: se faccio una fotografia altero un momento della vita del mondo? E se non la faccio perdo qualcosa di questo stesso mondo?
    Io vorrei dare solo un consiglio: è meglio fotografare qualsiasi soggetto inquadrandolo non nello schermo LCD di un monitor, ma nel mirino ottico di una macchina reflex. Sembra solo un tecnicismo ma è realmente un modo diverso di guardare e di conseguenza interpretare il mondo: non si interrompe l’azione, non si “stacca” l’occhio da ciò che accade. Ma ormai le reflex sono assoluta minoranza. Oggi ero a Roma per lavoro ed ho visto una infinità di persone scattare foto ma tutte le vedevano in un piccolo monitor. E’ sicuro che questo piccolo monitor non sia un tradimento del reale? Non siano già un modo pre-confezionato di vedere dettato dall’inconscio tecnologico delle macchine stesse?
    Grazie per il bel post!
    Massimo

    • Ciao Massimo, interessante la riflessione sul mirino ottico. In tal modo si vede ‘attraverso la macchina’ invece che ‘guardare la macchina’. Quando avrò un budget migliore mi comprerò senz’altro una compatta con mirino ottico!

  2. Pingback: Noh photography – perspectives on perfection | 外国人と能

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s